DURANT “LA SETMANA DE LA POR” AL NOSTRE INSTITUT, AMB ELS ALUMNES DE 1R i 4T D'ESO VAM REALITZAR UNA SÈRIE D'ACTIVITATS DE "HALLOWEEN" EN ANGLÈS A LA BIBLIOTECA. VOLEM AGRAIR LA GRAN COL·LABORACIÓ DE LES PROFESSORES TERESA NAVÈS, CARME VALLS I ESTHER ROVIRA DEL DEPARTAMENT D'IDIOMES.
OBJETIU
DE L’ACTIVITAT:
L’objectiu principal d’aquesta activitat és potenciar la lectura i l’expressió
oral en anglès entre el nostre alumnat i, alhora, establir vincles de
coneixença i complicitat entre els estudiants dels diferents nivells educatius
del nostre centre. De fet, els alumnes de 4t d’ESO. seran, per un dia, mestres
de llengua anglesa dels alumnes de 1r
d’ESO (S’APLICARAN
TÈCNIQUES DE TREBALL COOPERATIU). Els
faran reflexionar sobre el poc temps que ocupa la lectura, el ràpid que poden
llegir i corregiran alhora errades de pronúncia i interpretació textual.
Aquí teniu unes fotos representatives de les activitats.
La professora Teresa Navès explicant amb entusiame el vídeo del orígens cèltics de Halloween |
Lectures preparades pels alumnes de 4t d'ESO |
Alumnes (Teachers) de 4t d'ESO en un moment de la presentació |
The teacher with her student |
Alumnes de 1r d'ESO reben les explicacions d'un "teacher" de 4td ESO |
Professores de l'activitat |
La professora Carme Valls donant instruccions als alumnes |
PPT DE HALLOWEEN |
La "teacher" supervisant el seu alumne |
Aquí teniu uns vídeos representatius de les activitats.
Finalment us deixem amb una preciosa reflexió de la professora Teresa Navès sobre l'experiència viscuda a la Biblioteca.
UN DELS PETITS PLAERS DE L'INSTITUT... Visca la reflexió sobre les
tradicions (HALLOWEEN!) Visca el treball cooperatiu entre iguals empoderador!
Gràcies Ruth!
Un dels molts petits i grans plaers de l'Institut són
sessions com les d'ahir a la
Biblioteca del centre on els alumnes de 15 anys llegien la
història de la tradició de Halloween que s'havien preparat d'antuvi als alumnes
de 12 anys. Veure les cares de satisfacció dels més grans fent de professors i
les d'admiració i preocupació de les dels més joves no te preu. Veure els
nervis de les preparacions per fer-ho bé per els altres companys d'altres
classes encara menys.
Ara no parlaré de la manca de temps i espais per fer aquestes magnífiques
activitats cooperatives entre iguals. Tampoc parlaré de com és de difícil
coordinar-se per dur-les a terme, de l'esforç i energia extra que suposa per
part de tots. De la poca visibilitat que tenen o de la relativa importància que
sembla se’ls atorga, en la muntanya de paperassa a la que estem abocats els
mestres i professors i d'horaris compartimentats que les dificulten. Ni del voluntarisme que implica.
Comentaré en canvi com de riques són aquestes activitats
d'ensenyament-aprenentatge participatives i empoderadores . I de la satisfacció
que et queda d'haver-les dut a terme i dels remordiments per no fer-les
vertebradores de les teves classes. Enyoraré no poder portar-les a terme amb
molts altres grups. Constaré però els bons propòsits de fer-les més sovint i
confiaré que els alumnes les reclamin amb més força i molt més sovint.
Agrairé a les meves companyes de Dpt Idiomes i Biblioteca
haver-la tret endavant i donaré molt especialment les gràcies a la Ruth Guinovart Gumí per tan increïble iniciativa, per
haver-la planificat i per haver volgut comptar amb nosaltres per compartir-la.
S'ho valen!. Va ser genial. I molts us la vau perdre. I molts no en gaudiran
mai. I m'alegraré que Direcció i Inspecció tinguessin l'oportunitat de fer-ne,
ni que només fos un petit tast, malgrat no fossin testimonis de la part realment
més important, en la que els alumnes treballaren en equips cooperatius. I
confiaré en que se'ls remogui el cos gairebé tant com els que gaudirem de tota
la sessió. I agrairé
finalment l’entusiasme i entrega dels nostres joves estudiants.
Ahh i per cert, plegats reflexionaren sobre la història
de Halloween , sobre les arrels celtes d'aquesta tradició que marcava l'arribada de la tardor i rememorava
els morts just la vigília de cap d'any, abans de l'arribada el 1 de novembre,
l'any nou celta. Plegats vam poder
pensar sobre els diferents Anys Nous i la celebració de Cap d’Any i els
diferents calendaris i la seva pervivència en l’actualitat. Però també pensaren
sobre com, com moltes altres tradicions ancestrals, la tradició de Halloween
passà a convertir-se primer en una celebració religiosa (Tots Sants / Totes les
Ànimes / Dia de Difunts) per més tard convertir-se en una celebració pagana i
lúdica per la canalla amb la seva posterior fortament criticada
comercialització i presència mediàtica. Alguns parlaren del paper del cinema en
la difusió de diferents aspectes d’algunes tradicions. Ens informarem de com van els immigrants europeus que fugiren de
la fam i la pobresa que portaren a Amèrica amb ells una de les seves
tradicions, Halloween i com aquesta va evolucionar i, per exemple, en comptes
de llanternes amb grans naps i espelmes utilitzaren carbasses amb la cara de en
Jack. Pensarem en la pervivència de tradicions com anar als cementiris al
voltant de l'1 de novembre. A
més de tenir l'oportunitat de pensar sobre la mercantilització i la
globalització (perdó, hauria hagut de dir capitalisme, no?) també ens
plantejarem alguns dels essencialismes simplistes identitaris que contraposen
barroerament castanyada i Halloween.
Així de bé ens ho passarem preparant-ho i celebrant-ho
plegats.
Dra.
M. Teresa Naves
Cap
Departament Idiomes Institut Serrat i Bonastre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada